Beter bekend als “attack”.

Soorten:

I-                   CVA ten gevolge van zuurstof tekort in bepaalde delen van de hersenen geeft een hersenen infarct. Dit kan ontstaan door vernauwing of verstopping van de bloedvaten.

Deze patienten worden behandeld door de neuroloog.

II-                CVA ten gevolge van een spontane hersenbloeding zonder dat een ongeval plaats vond. Deze bloeding kan in het hersenweefsel of omheen de hersenen voorkomen.

Oorzaken:

Misvorming van bloedvaten, ontstollingsmedicatie en hersenoperatie.

De meest voorkomende vorm van bloedvat misvorming heet “aneurysma”.

Een aneurysma ontstaat wanneer er een zwakte in de bloedvatwand voorkomt zodat er een uitstulping op het bloedvat ontstaat. Deze uitstulping kan gemakkelijk scheuren, zeker wanneer de bloeddruk stijgt.

Wanneer de misvorming scheurt ervaart de patient een plotse zeer hevige hoofdpijn, eventueel braken en bewustzijnsdaling.

Onderzoeken:

In het ziekenhuis wordt de bloeding bevestigd met een CT scan en eventueel een lendenvocht punctie.

De misvorming zelf wordt in het licht gesteld met een specifiek bloedvaten onderzoek: angio CT of angio NMR of angiografie genoemd.

In elk geval moet de behandeling een te niet doen van de misvorming nastreven.

Afhankelijk van de soort misvorming kan het aneurysma ofwel langs binnen opgevuld worden zodat er geen bloed meer in kan ( endovasculaire techniek) ofwel wordt het langs buiten dicht gemaakt met een clip ( open schedel chirurgie).