Oorzaken: Val, auto-ongeval…….enz.

Soorten problemen:

I- Breuk van een of meer wervels zonder schade aan het ruggenmerg of de zenuwen.

II- Breuk van een of meer wervels met schade aan het ruggenmerg en/of de zenuwen.

III- Schade aan het ruggenmerg en/of de zenuwen zonder breuk van de wervel. Dit gebeurt  meestal bij mensen met uitgesproken arthrose of bij mensen met tussenwervelschijf problematiek. Een trauma veroorzaakt abnormale bewegingen waardoor ruggenmerg of zenuwen geplet kunnen worden door deze verkalkingen of verschoven tussenwervelschijven.

1- Nek of rugpijn met of zonder uitstraling in de armen of benen.

2- Tekens van druk op het ruggenmerg en de zenuwen zoals verlamming van armen en/ of benen, gevoels problemen in het lichaam onder het niveau van de breuk en mogelijks continentieproblemen.

Hoe kan de oorzaak gevonden worden:

Door foto’s, scanner en MRI te maken.

Als de patient geen tekens van verlamming heeft en de breuk stabiel is, beginnen we meestal met een niet operatieve behandeling.

1. Pijnstillende medicatie
  2. Bedrust.
  3. Halskraag of korset.

Operatieve behandeling wordt overwogen in de volgende gevallen:

1.      Tekens van verlamming

2.      Heel belangrijke breuk met fragmeten in het wervelkolomkanaal met mogelijks later druk op het ruggenmerg.

Chirurgische behandeling:

Een deel van het bot wordt verwijderd om meer ruimte aan het ruggenmerg te geven. Dit kan zowel langs de voorzijde als langs de achterzijde van de nek of rug gebeuren. Wervels worden vastgezet met schroeven, platen of staven.